‘Moet je eens horen wat ie nu weer zegt? Het is toch niet te geloven?’

Mijn klant zucht. Ik ook. Het is echt om uit je vel te springen.
Ik weet hoe ze zich voelt. Ooit eens was ik haar.

Uit eigen ervaring weet ik dat je als partij in een conflict het er vaak goed van langs krijgt. Niet voor niets vraag ik tegenwoordig mijn klanten altijd of ze klaar zijn voor het gevecht.

En dan bedoel ik mentaal fit.

Meestal is het antwoord ‘JA.’ Maar ik weet dat ze zich vaak geen echte voorstelling kunnen maken van wat het conflict met je doet.

Gelukkig ontdekte ik – toen ik zelf ‘aangevallen’ werd – iets heel handigs wat je echt helpt in zo’n situatie. En wat ik dan ook altijd met mijn klanten deel:

Acceptatie.

En dan met name van het punt waar die ander in zijn leven is. Dat betekent niet dat je het gedrag van die ander goed praat.

Het enige wat je doet is die ander bevrijden van je oordeel. Van jouw negatieve energie.

En geloof me: daarmee bevrijd je jezelf ook. Het is die negatieve energie die je naar beneden trekt. En die zeker niet bijdraagt aan een oplossing voor je conflict.

Mijn tip: Focus je op jezelf, en laat het oordeel over die ander los. Gaat je veel brengen.

Ook handig trouwens als je niet in een conflict zit. 🙂