Gefrustreerd en boos schuift mijn klant bij mij aan tafel. Ik kijk haar aan en meen ook iets van angst te zien. Het is me in ieder geval wel duidelijk. Het borrelt, en het moet eruit.

 

Emoties.

 

Al vele jaren zie ik mijn klanten ermee worstelen. Die onderliggende stroom die eigenlijk nooit echt aandacht krijgt in een conflict. Behalve dan in negatieve zin.

 

En toch zijn het juist onze emoties die ons beter kunnen helpen bij het vinden van een  oplossing voor ons conflict, dan de beste advocaat ter wereld ooit zou kunnen.

 

Waarom?

 

Emoties zijn namelijk een teken dat er iets in ons wordt getriggerd. Het conflict raakt aan iets dat we al veel langer met ons meezeulen. Maar waar we altijd liever vanaf hebben bewogen.

 

Dat iets kan groot of klein zijn. Je kunt je er van bewust zijn of niet.  Feit is dat het in je systeem zit, en het conflict wakkert het weer aan.

 

Als je bereid bent om te kijken naar wat er in jou wordt getriggerd door het conflict, én je daarmee aan de slag gaat, haal je de angel uit het conflict.

 

Waardoor je opeens heel helder gaat zien wat de beste oplossing is voor je conflict.

 

Conclusie: je hebt veel meer grip op je conflict dan je denkt. Je moet alleen iets anders gaan doen. Je emoties zijn daarbij hele bruikbare richtingaanwijzers.